Baner

Klice i klijanje - Koncentrat prirode

Srijeda, 13 Travanj 2011 21:44

Klice su otkriće s orijenta gdje su se koristile i u terapijske svrhe, a na zapadu njihova šira primjena počinje tek krajem prošlog stoljeća. Zadnjih nekoliko godina i kod nas sve češće možemo čuti i čitati o klicama: o jelima koja sadrže klice, njihovim dobrobitima, uzgoju itd, pa da im i mi posvetimo članak.

Svakodnevni tempo života sve je ubrzaniji i udaljeniji od prirodnog, a time su povećani negativni utjecaji na naš organizam. Kako živimo u dobu izobilja i promišljanja o vlastitom zdravlju te hrani koju uzimamo, razmislimo o klicama kao bogatom izvoru vitamina C koje nam mogu pomoći da umanjimo negativne posljedice stresa i podignemo vlastiti imunološki sustav. Klice su u odnosu na sjemenke mnogo bogatije i drugim vitaminima kao što su A, B i E, mineralima Na, K, Fe, proteinima i klorofilom koji pridonosi kvaliteti oksidacije u stanicama. Zato su preporučljive posebice početkom proljeća i zime, mada se mogu uzgojiti tokom cijele godine.

Zašto je njihova nutritivna vrijednost veća nego kod sjemena?

Kada se stvore potrebni uvjeti za klijanje sjemenke, o čemu ćemo nešto reći kasnije, u njoj se odvijaju razni metabolički procesi. Da bi se sjemenka zaštitila, u periodu klijanja mora biti dovoljno otporna na prijeteće utjecaje iz okoline pa dio šećera pretvara u antioksidans, vitamin C kojeg u klici ima 5-6 puta više u odnosu na sjemenku koja ne klije. Još jedan način obrane je sintetiziranje kemijskih spojeva iz okoline, od kojih neki djeluju na smanjenje kolesterola, ublažavanje simptoma menopauze ili čak antikancerogeno, što je slučaj kod alfa-alfa klice. Također škrob se pretvara u jednostavne šećere što klice čini lako probavljivima, a s obzirom na veću iskoristivost hranjivih tvari vrijednosti preporučujemo ih jesti svježe.

Klica

Tijekom klijanja količine vitamina i minerala se uvećavaju do deset puta, a proporcionalno tome vrijednost kalorija i ugljikohidrata opada. Dakle niskokalorična su namirnica, a pripisuju im i učinak pomlađivanja. Koncentrirani razvoj odvija se samo prva tri dana od početka klijanja, nakon kojih nutritivna vrijednost počinje opadati. Nakon što smo klice isklijali, možemo ih čuvati u hladnjaku koji će zaustaviti rast i održati svježinu nekoliko dana, iako ih je najbolje pojesti što svježije. Također ako neke vrste sjemena, kao što je mungo grah, dulje namačemo i ostavimo duže klijati možemo uzgojiti mladicu koja je isto tako vrlo zdrava i ukusna namirnica.

Kako klijati?

Tajni začini su jednostavnost, malo vremena, ljubavi i entuzijazma.

klice1

Važne upute kojih bi se trebali pridržavati ako želite uzgojiti zdravu klicu su sljedeće:

• Prostorija za klijanje treba biti prozračna i topla, ne prevlažna;

• Temperatura potrebna za klijanje je od 18 do 25 °C;

• Sjemenke ovisno o vrsti i uvjetima kliju od 1-10 dana (vidjeti tablicu klijanja);

• Volumen sjemenke se znatno poveća u procesu klijanja čak 2, 3 pa i više puta;

• Dobro je da su sjemenke iz prirodnog uzgoja, odnosno od bilja ne tretiranog pesticidima i umjetnim gnojivima;

• Sjemenke treba oprati i odvojiti one koje su napukle i promijenile boju;

• Zatim slijedi namakanje koje ovisi o vrsti sjemenke, te stavljanje u posudu za klijanje (staklenka, klijalište ili plitka posuda);

• Dva puta dnevno ili više ako je potrebno, sjemenke koje naklijavamo treba isprati u čistoj vodi i paziti da ne budu mokre, jer bi klice istrunule kao kada bi ih ispirali prečesto. 

Vrsta sjemena

Namakanje
(h)

Dnevno
ispiranje

Duljina izdanka za žetvu (cm)

Duljina klijanja (dani)

Azuki grah

12

2

1-2,5

3-5

Alfa-alfa

4-6

2

2,5-4

4-6

Bademi

12

2

0
(nabubre)

1

Brokula

4-6

2

0,5

3-6

Bundeva

 16

2-4

0-0,5

2-4

Gorušica

4-6

2

2,5

4-5

Grah

12

2

1-2

2-4

Kres

prskanje
vodom

3-4 prskati

3-4

7-10

Leća

1

2

1-2

3-5

Mungo grah
(zelena soja)

12

2

1-4

3-6

Proso

8

2

1

2-3

 Pšenica

12

2

1-1,5

2-3

Quinoa

4

2

0,5-1

2-3

Raž

12

2

1-1,5

2-3

Rotkvica

12

2

1-2

3-5

Sezam

4-6

2

0
(male klice)

1-2

Slanutak

12

2

1,5

2-4

Suncokret

12

2

0-1,5

1-3

Napomena: Klice kresa uzgajaju se u niskoj posudi, dok se ostale klice mogu uzgojiti u staklenci ili klijalištu.

Klijanje u staklenci:

1. Staklenku operemo i steriliziramo u pećnici na 100 °C

2. Sjemenke operemo i namačemo u omjeru 1:5, gdje na jednu šalicu sjemena dolazi 5 šalica vode.

3. Kada je namakanje završeno, sjemenke operemo i ocijedimo, te ih stavimo u staklenku na klijanje. Odnos sjemena i praznog prostora treba biti 1:10. Staklenku zatvorimo gazom kako bi sjemenka mogla disati.

4. Važno je da staklenka ne stoji ravno, već da je polegnuta na pod s uzdignutim stražnjim krajem pod 20-40 stupnjeva kako bi se ocijedio višak vode.

Klica2

Osim što su vrlo bogate vitaminima i drugim hranjivim tvarima one su i ukusne, a moguće ih je pripremiti na mnogo različitih načina: pirjanjem, kuhanjem, u salatama, dresinzima, juhama, namazima desertima, napitcima ili samo kao dekoraciju. Jelo sa klicama ne mora biti egzotično, ono može biti tradicionalno sa klicama bilja koje raste u našim krajevima kao što su grah, zob, suncokret te nas time i mogu podržati na najbolji način.

Za početnike predlažemo mungo grah (zelenu soju) koji je, znamo iz iskustva, izuzetno otporan i prilagodljiv na razlike temperature i vlage. Nadamo se da smo vas potaknuli na samostalan uzgoj klica i naravno ostavite ukoliko želite svoj komentar da vidimo kakva su vaša iskustva.

Autor:  Nives Ivanić
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner